Cota unică de impozitare, semn al stabilităţii economice

viorel palasca 2În perspectiva construcţiei bugetului pe 2014 şi având în vedere faptul că veniturile bugetare nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor guvernului, au avut loc discuţii, la nivelul USL, despre măsuri în vederea creşterii veniturilor. Una din aceste discuţii, formală sau informală,  a vizat o eventuală modificare a cotei unice de impozitare. În acest moment cota unică de impozitare este de 16%, iar o eventuală mărire a acestei cote ar putea duce la creşterea veniturilor la buget, precum şi la un efort mult prea mare pentru mediul de afaceri românesc. Mai multe voci ale mediului de afaceri şi ale mediului politic, au atras atenţia asupra faptului că o mărire a cotei unice ar descuraja potenţiali investitori străini în intenţia lor de a veni în România.

În acest sens deputatul PNL Mehedinţi, Viorel Palaşcă a vorbit, în Parlamentul României, despre cota unică, semn al stabilităţii economice

Până în anul 2005, impunerea la nivelul persoanelor fizice era una asupra venitului global, care se baza pe cote progresive în tranşe aplicate asupra venitului obţinut, iar începând cu 1 ianuarie 2005, cota unică de 16% a înlocuit impozitul progresiv pe venituri. Cu alte cuvinte, cota unică a însemnat acelaşi nivel de impozitare pentru muncă şi capitaluri. Din anul 2006, atât impozitul pe dividende, cât şi marea majoritate a impozitelor aplicate persoanelor fizice s-au aliniat la cota unică de 16%

Introducerea cotei unice, în anul 2005, a făcut ca nivelul încasărilor la bugetul de stat să înregistreze o creştere reală de 5,3% comparativ cu 2004 şi a lăsat în economia românească lichidităţi de peste un miliard de euro, atât la populaţie, cât şi la societăţi.

În acest moment, cota unică de impozitare, cea de 16%, este parte a programului de guvernare al Uniunii Social-Liberale, asumat de majoritatea parlamentară rezultată în urma alegerilor şi, implicit, a Guvernului României rezultat al acestei majorităţi parlamentare. Mai mult de atât, programul de guvernare al USL prevede, în măsura posibilităţilor, micşorarea cotei unice de impozitare la nişte trepte inferioare de 12%, respectiv 8% pentru anumite categorii de venituri.

O mărire a cotei unice de impozitare, în acest moment, ar conduce la mărirea impozitelor din salarii, ceea ce ar afecta semnificativ puterea de cumpărare şi, evident, consumul. Pe lângă factorul uman, cu o asemenea măsură de mărire a cotei unice de impozitare, ar fi încurajată evaziunea fiscală, evaziune care, şi în acest moment, prezintă o reală problemă pentru economia României. Totodată, păstrarea cotei unice la nivelul actual ajută societăţile comerciale în a-şi elabora strategia pe termen mediu şi lung de reinvestire a profitului.

Partidul Naţional Liberal a fost şi este principalul susţinător al actualei cotei unice şi va susţine această măsură aşa cum susţine şi alte măsuri de stimulare a creşterii economice, a întreprinzătorilor şi a producătorilor. În acelaşi timp, PNL susţine, conform programului de guvernare al USL, reducerea cu 5 puncte a CAS-ului şi revenirea TVA-ului la 19%, în timpul acestei legislaturi parlamentare.  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 12 other followers

Portalul de Stiri "Mehedinti"

Stiri de interes, politica, administratie, intern si extern

Portalul de Stiri "Mehedinti"

Stiri de interes, politica, administratie, intern si extern

The Daily Post

The Art and Craft of Blogging

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: